آیا رنگ و دكلره كردن مو در بارداري خطرناک است؟

راهنمای مطالعه
Is it dangerous to color and bleach hair during pregnancy

بارداری یک سفر شگفت‌انگیز و پرفرازونشیب با تغییرات بی‌شمار جسمانی و روحی است. در این میان، دغدغه‌هایی مانند حفظ زیبایی و شادابی موها نیز می‌تواند ذهن خانم‌های باردار را به خود مشغول کند. رنگ و دکلره، دو روش رایج برای تغییر رنگ مو هستند که حتی در دوران بارداری نیز طرف‌داران زیادی دارند.

تحقیقات انجام شده بعد از رنگ و دکلره در خانم‌های باردار، آسیب‌های جدی را ثابت نکرده است. اما پزشکان می‌گویند اگر مواد شیمیایی به کار برده شده در این روش‌ها روی نوزاد اثر داشته باشند می‌توانند منجر به خطرات جبران‌ناپذیری شوند. بنابراین عقل حکم می‌کند از ریسک کردن در بارداری خودداری کرده و رنگ و دكلره كردن مو در بارداري را به بعد از این دوران موکول کنید.

در ادامه با ونتی پیو همراه باشید تا خطرات احتمالی و روش‌های جایگزین را با هم بررسی کنیم.

تاثیر و خطرات دکلره و رنگ مو در بارداری

استفاده از رنگ و دکلره مو در دوران بارداری، موضوعی چالش‌برانگیز بوده که نگرانی‌های بسیاری را برای خانم‌های باردار به همراه دارد. درحالی‌که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که خطر قابل‌توجهی برای جنین وجود ندارد، برخی دیگر بر احتیاط و پرهیز از آن، به‌خصوص در ماه‌های اولیه بارداری، تاکید می‌کنند.
از جمله خطرهایی که ممکن است بعد از دکلره در دوران بارداری ایجاد شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد شیمیایی: دکلره و رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مختلفی مانند آمونیاک، پراکسید هیدروژن و پارافین دی‌آمین هستند که می‌توانند از طریق پوست سر جذب جریان خون شده و به جنین برسند.
  • خطرات احتمالی: برخی مطالعات، ارتباطی بین استفاده از رنگ مو در دوران بارداری و افزایش خطر سقط جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی و کم‌وزنی نوزاد را نشان داده‌اند.
  • عدم قطعیت: بااین‌حال، تحقیقات در این زمینه هنوز به نتایج قطعی و کاملی نرسیده است و میزان دقیق خطر و تاثیر قطعی این مواد بر جنین مشخص نیست.

با توجه به این تناقضات، خانم‌های باردار باید قبل از هر گونه اقدام برای رنگ یا دکلره کردن موهای خود، با پزشک متخصص خود مشورت کرده و از راهنمایی‌های او بهره‌مند شوند. در نهایت، انتخاب نهایی با خود خانم باردار است. اگر تصمیم به رنگ یا دکلره کردن موهای خود در دوران بارداری گرفتید، می‌توانید با رعایت برخی نکات که در ادامه می‌گوییم، این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید.

تا چند ماه قبل از بارداری نباید موها را دکلره کرد

با توجه به اینکه نتایج محکمی برای آسیب به نوزاد وجود ندارد، به طور قطعی نمی‌توان گفت که تا چند ماه قبل از بارداری نباید موها را دکلره کرد. زیرا همان‌طور که در مقاله کراتین مو در بارداری هم گفتیم؛ برخی متخصصان معتقدند که تا چند هفته قبل از اقدام به بارداری از دکلره کردن موها خودداری شود.
دلیل این امر، احتمال وجود مواد شیمیایی مضر در رنگ مو و دکلره، به خصوص آمونیاک، است که می‌تواند از طریق تنفس یا پوست سر وارد جریان خون شده و بر سلامت تخمک و اسپرم تاثیر منفی بگذارد.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، تاثیر منفی بر باروری داشته و حتی احتمال سقط جنین را نیز افزایش می‌دهد. بااین‌حال، تحقیقات در این زمینه هنوز به نتایج قطعی و کاملی نرسیده است و میزان دقیق خطر و تاثیر قطعی این مواد بر باروری و سلامت جنین مشخص نیست.

بهترین زمان برای رنگ و دکلره مو در بارداری

در مقاله ریزش مو در دوران بارداری درباره تداخل هورمونی و دلایل احتمالی ریزش مو در خانم‌های باردار حرف زدیم. در اینجا نیز می‌توان به رنگ مو به‌عنوان یکی از دلایل ریزش مو اشاره کرد. زیرا برخی از متخصصان معتقدند که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، به‌خصوص در سه‌ماهه اول بارداری، می‌توانند از طریق پوست سر جذب جریان خون شده و به جنین آسیب برسانند. به‌طورکلی رنگ مو در بارداری ممکن است منجر به آسیب‌هایی مثل افزایش خطر سقط جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی و کم وزنی نوزاد شود.
از سوی دیگر، برخی دیگر از متخصصان بر این باورند که میزان جذب این مواد از طریق پوست سر ناچیز است و خطر قابل‌توجهی برای جنین ایجاد نمی‌کند. تعیین زمان دقیق و قطعی برای رنگ مو در دوران بارداری دشوار است و بستگی به نظر پزشک متخصص و شرایط فردی شما دارد.
بااین‌حال، به خاطر شکل‌گیری ارگان‌های حیاتی نوزاد بهتر است تاحدامکان از رنگ و دکلره کردن مو در دوران بارداری، به‌خصوص در سه‌ماهه اول، خودداری کنید.

نکاتی که برای دکلره مو در بارداری باید رعایت کرد

با توجه به همه مواردی که در مورد رنگ مو در بارداری گفتیم، اگر در دوران بارداری هستید و باز هم تمایل به دکلره کردن موهای خود دارید، رعایت برخی نکات ضروری می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی کمک کند:

مراقبت های قبل از دکلره:

  • مشورت با پزشک: حتماً قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص خود مشورت کنید و از راهنمایی‌ها و نظرات او بهره ببرید.
  • انتخاب زمان مناسب: به‌طورکلی، توصیه می‌شود تاحدامکان در ماه‌های آخر این کار را انجام دهید. بهترین زمان سه‌ماهه دوم و سوم بارداری است.
  • انتخاب رنگ کم‌خطر: از رنگ‌های گیاهی و بدون آمونیاک استفاده کنید. این رنگ‌ها به نسبت رنگ‌های شیمیایی کمتر ضرر دارند. همچنین می‌توانید مشخصات و قیمت مواد دکلره بی‌خطر را در صفحه پودر دکلره ببینید.
  • تست حساسیت: قبل از استفاده از هر رنگ جدیدی، حتماً روی قسمت کوچکی از پوست خود مثل بازو یا پشت‌گوش تست حساسیت انجام دهید.

مراقبت های حین دکلره:

  • محیط مناسب: در مکانی با تهویه مناسب موهای خود را دکلره کنید.
  • کاهش تماس: تاحدامکان از تماس مواد شیمیایی با پوست سر خودداری کنید. از دستکش استفاده کرده و مراقب باشید مواد به چشم و دهان شما آغشته نشود.
  • کاهش زمان: تا جایی که ممکن است زمان قرارگیری موها در معرض مواد شیمیایی را کاهش دهید.

مراقبت های بعد از دکلره:

  • شستشوی کامل: بعد از دکلره کردن، موهای خود را به طور کامل با آب گرم و شامپو بشویید.
  • مرطوب‌کننده: از مرطوب‌کننده برای تقویت و آبرسانی به موهای خود استفاده کنید.

روش‌های جایگزین رنگ مو و دکلره در بارداری

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی و حساسیت بدن، استفاده از رنگ مو و دکلره شیمیایی می‌تواند با خطراتی همراه باشد. برای مطالعه علت این پدیده می‌توانید مقاله مراقبت از مو در دوران بارداری را مطالعه کنید. به همین دلیل، بسیاری از خانم‌ها به دنبال جایگزین‌های مناسب و کم‌خطر برای حفظ زیبایی موهای خود در این دوران هستند.
در اینجا چند جایگزین مناسب برای رنگ مو و دکلره در بارداری را به شما معرفی می‌کنیم:

  • های‌لایت یا مش:

استفاده از های‌لایت یا مش به جای رنگ کامل مو، می‌تواند میزان تماس با مواد شیمیایی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

  • حنا:

حنا، رنگی طبیعی است که از برگ گیاه حنا به دست می‌آید و از نظر سلامتی بی‌خطرتر از رنگ‌های شیمیایی محسوب می‌شود. حنا در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و می‌تواند تنوع خوبی برای رنگ موهای شما باشد.

  • استفاده از کلاه‌گیس یا اکستنشن مو:

اگر به دنبال تغییر رنگ موی خود هستید، می‌توانید از کلاه‌گیس یا اکستنشن مو استفاده کنید. این روش‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به رنگ کردن یا دکلره کردن موهای خود، رنگ دلخواهتان را داشته باشید.

  • روش‌های طبیعی برای تیره کردن مو:

برخی از روش‌های طبیعی مانند استفاده از قهوه، چای سیاه، گردو و بابونه می‌توانند به طور طبیعی موها را تیره‌تر کنند.

کم خطرترین مواد دکلره برای دوران بارداری را از ونتی پیو بخواهید

با توجه به حساسیت زیادی که برای سلامت جنین وجود دارد، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند استفاده از هر ماده شیمیایی را به بعد از دوران بارداری موکول کنید. اما اگر به هر دلیلی برای دكلره كردن مو در بارداري اصرار دارید بهتر است در ۳ماهه آخر این کار را انجام دهید و مواد دکلره و رنگ موی مرغوب و کم‌خطر را انتخاب نمایید.
ونتی پیو با ارائه انواع محصولات مراقبتی مو با ارائه پودرهای دکلره با کیفیت یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که می‌توانید مواد دکلره مرغوب را تهیه کنید و نگرانی‌تان برای زیبایی را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

آیا دکلره کردن در دوران بارداری مضر است؟

تحقیقات، مضر بود دکلره در این دوران را ثابت نکرده‌اند؛ اما بهتر است از هرگونه ریسک پرهیز کنید.

روش‌های جایگزین برای رنگ مو در بارداری چیست؟

بهتر است از رنگ‌های گیاهی یا موادی مثل حنا، قهوه و… برای تغییر رنگ مو کمک بگیرید.

آیا بعد از بارداری می‌توان موها را دکلره کرد؟

با توجه به اینکه جنین از بدن مادر خارج شده است، خطری هم برای دکلره و رنگ مو وجود ندارد.

راهنمای مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *